tisdag, maj 12

Sí vs. No

Jag har tidigare berättat lite om hur spanjorskor sminkar och klär sig. För det mesta är det underhållande och intressant att spana på sminkningar och stilar, men ibland kan det gå överstyr. Det är de rika överklassdamerna som ibland drar det hela liiite för långt i fåfänga försök att se yngre ut. Botoxinjicerade läppar (precis som i New York), blonderat hår, djupa urringningar, decimeterhöga klackar. Alltid tillsammans med en äldre välklädd herre, och ofta med ett glas rödvin. Inte riktigt min stil kanske, och ett definitivt oh-my. Men ålder är ju bara ett nummer, det verkar dessa damer ha tagit fasta på.

Det jag tycker är kul med spanska sminkningar är att ingen är feg med att använda färg. Egentligen finns det inga no-no’s hos en spanjorska: det kan vara illröda läppar tillsammans med en knallgrön ögonskugga, och resultatet blir nästan alltid smakfullt och snyggt. Det tycker jag vi svenskar borde vara duktigare med, att våga bära lite färg i fejan. Maria kanske blev inspirerad förra helgen, hon vågar använda färg. Marie är ett annat bra exempel som inte räds lite kulör. Har du fler exempel på färgstarka svenskor eller är du en fegis, precis som jag?

Inga kommentarer: