tisdag, mars 24

Groomy man

Eftersom jag bor i Chelsea, gayheaven här i New York är det svårt för mig att vara objektiv vad gäller den amerikanske groomade mannen. Stylade, vältränade män hör till min vardag och på mitt lokala manikyrställe är det ofta fler män än kvinnor som får sina fötter filade och naglar polerade. Jag, fördomsfull som jag tydligen är, har alltid tagit för givet att dessa män är homosexuella och att den typiska New York-mannen inte gör mycket för sitt utseende. Men oj vad fel jag haft!

(Man på spa)

Att jag hade fel uppfattning om den typiska New York-mannens groomingvanor gick upp för mig en dag när en av mina vänner, en välkänd dermatolog här i New York, berättade för mig att många av hans kunder är just straighta män som kommer till honom för regelbundna Botox-behandlingar. Det här förvånade mig mycket med tanke på att det finns fler singeltjejer än det finns singelmän (någon sa 7 kvinnor på en man) i den här stan. Männen har alltid kunnat välja och vraka utan att behöva lyfta ett finger och därav kommer troligtvis deras dåliga rykte som egocentriska tuppar som Helena kallade dem.

Men så är det tydligen inte längre. Efter att min vän berättade om “botoxmannen” insåg jag att Bateman faktiskt existerar (groomingmässigt, inte mördarmässigt). Jag insåg att många av de män på Bloomienails faktiskt är straighta och att de ofta förutom manikyr ser till att få sina bryn både plockade och färgade. Som om den upptäckten inte var nog, tittade jag försynt in i min typiska ungkarlsväns badrumsskåp sist jag var hemma hos honom och blev än en gång förvånad när jag insåg att där fanns fler krämer än hemma hos mig. När jag skämtsamt frågade honom om alla hans produkter förstod han inte alls vad jag tyckte var så roligt. “Of course I use a moisturise, tonic and peeling, you have to take care of yourself”, var hans svar som snabbt fick tyst på mig. Han informerade mig också att inför en viktig dejt går han till Why Not Mens Spa som har den bästa ansiktsbehandlingen i stan enligt hans erfarenhet. Nämnde jag att han är en hett eftertraktad bachelor här i New York?

(Christian Bale som den välgroomade Patrick Bateman i klassikern American Psycho)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant inlägg! Och vet du, jag tror det finns fler killar av denna sorten, även här i Sverige. Här om dagen hjälpte jag en killkompis att plocka hans ögonbryn (något som hans lillasyster brukar göra, men hon var upptagen, och han ville absolut inte att hans flickvän skulle få reda på det)...

Veronica sa...

Jag tycker det är helt ok att killar sköter om sig och sitt utseende. Men, i ärlighetens namn så attraheras jag inte så mycket av det. Jag skulle nog inte nobba en kille pga det men fick jag välja så föredrar jag killar utan smink och noppade ögonbryn. Fastän jag vill att de ska vara välskötta ändå- vanskötta naglar eller ofräschhet går helbort. Jag skulle däremot älska att ha en killkompis som är en Bateman typ (om man bortser från mördandet alltså). Det skulle vara skitkul att diskutera kosmetik och hudvård med en kille. Nu ska jag ge mig, jag kan babbla om detta i all evighet.

Anonym sa...

skitbra inlägg! jag blir så glad av sminkbloggar med substans!