måndag, mars 30

Stuck in the middle

Jag spinner vidare lite på det här med ytterligheter. Det finns så många tragiska exempel, och min uppfattning är att de hemskaste är de på “high-tech”-sidan av skönhetsspelplanen. På ena sidan står Team Nature, de spelar enbart med vad naturen erbjuder i dess renaste form, på andra sidan står Team Lab som dopar sig med allehanda preparat, framtagna i labb eller erhållna på operationsbordet. Trots att jag själv helst hänger på den naturliga, och i de flesta fall ekologiska, planhalvan tror jag att en balans någonstans i mitten är en sund väg. Allt från naturen är inte automatiskt bra, och ibland behöver sesamoljan (eller vad det nu kan vara) ta vägen via labbet för att kombineras med något annat för optimal effekt, eller kanske för att förlänga hållbarheten (helst utan konserveringsmedel!). Synd att jag inte hann med den där föreläsningen om naturkosmetik, då hade jag haft lite större koll.

Hur som helst, när jag häromdagen (skyller på hangovern) såg ett avsnitt av The Tyra Banks Show rördes jag faktiskt till tårar. Helt enkelt för att gästerna på programmet var afro-americans som väljer att bleka både sig själva och sina barn med diverse blekmedel för att få ljusare hy. De flesta använde krämer med blekande effekter (som är extremt skadliga för huden) men några använde till och med blekmedel som är avsedd för blekning av tvätt. Alltså samma fenomen som Helena beskrivit (och självklart drar jag paralleller till brun-utan-sol och solarier). Detta är en av anledningarna till att jag inte gillar ideal, det är allt för lätt att få tunnelseende och tro att det är the high-way or no way som gäller. En sund medelväg, med plats för olika kroppstyper, hudfärger, frisyrer och åldrar det är vad jag efterlyser. Där man kan lattja med smink i massor (om man vill), experimentera med sitt hår, klä sig i balla kläder eller bara slappa i något skönt men där man för guds skull inte mixtrar med knivar och kemiska preparat för att försöka ändra sin kropp.

6 kommentarer:

Mi sa...

Det är intressant med brun-utan-sol och solning i allmänhet (här i Sverige då). Hur det verkligen signalerar "jag har tid och pengar att bli brun = vara på lyxiga semestrar i solen", medan det i många delar av världen är tvärtom.

Jag älskar när man blir lite brunare än nu (hello genomskinlig!), men man kan ju undra varför.. egentligen! Är det för att man kopplar det till alla obekymmersamma sommarlov i barndomen när man var en liten pepparkaka som sprang omkring på stranden kanske? :)

Mi sa...

ps1: lipa till Tyra Banks show = LOL!

ps2: stuck in the middle with you *nynnar*

:'D

El sa...

Maria: Eller hur! Jag undrar också lite över det där med varför vi här i Skandinaiven (bland annat) strävar efter att bli lite brunare, solen är ju en bristvara här så som du säger signalerar man att man minsann har möjlighet att få sig lite sol då och då. Och visst känns allt lite roligare när man känner sig lagom soligt brun :) Delvis pga av barndommens härliga somrar, men tyvärr även delvis för att vi ständigt matas med bilder om att vi inte riktigt duger som vi är, finns alltid nåt att bättra på. Tyvärr.

ps1: HELLO! jag åberopade HANGOVER = jag går fri från alla anklagelser om patetiskt liv
ps2: hohohoho :'D

glamqueen sa...

idag, när jag strosade runt på NKs skönhetsavdelning funderade jag på naturlig (och ekologisk) skönhetsvård kontra s.k. cosmeceuticals. De två grupperna är nämligen helt åtskilda på varuhuset, finns på varsin avdelning. Lustigt. Kanske en generationsfråga?
Annars har jag kommit fram till att det finns andra teams bland oss skönhetsintresserade- Team Självbejakning och Team Allt Går Att Förändra (och jag duger inte som jag är..) och det är intressanta kontraster, haha.
(jippie, jag kan kommentera!)

Mi sa...

Jag håller med Glamqueen, tror att det sitter mycket i den enskilda personen angående hur mycket man vill ändra och göra om (även om det säkert också kommer matat från medier..)

Och YAY att du kan kommentera äntligen, det tycker jag är jättekul! :)

El sa...

glamqueen: Intressant iaktagelse på NK! På sätt och vis tycker jag det är bra att man skiljer dem åt. Om man, som jag, är mest intresserad av den naturliga/ekologiska hudvården så är det skönt att allt finns samlat på en plats, så slipper man vända och vrida på varenda burk för att se vad den innehåller och vem som gjort den. Samtidigt är det lite synd att dela upp saker.
Och visst finns det många spelare på planen! :)

Maria: Håller till viss del med, hur mycket man väljer att faktiskt ändra på sig själv, och sättet man gör det på är individuelt. Men jag tror att trycket utifrån är enormt, dagligen i alla medier visas bilder av hur man "bör" se ut för att vara lyckad. Många tänker kanske inte på det, men det är ingen slump att somliga features är mer eftertraktade och avundsvärda än andra.

Där emot håller jag med om "YAY" ang att Glamqueen kan kommentera! :D