onsdag, mars 11

Den skandinaviska skönhetsbilden

Vi tycker det är lite vanskligt att lyfta fram en person som role model vad gäller skönhet. Det är så lätt att man fokuserar för mycket på det yttre, och att vi är inte sugna på att bidra till nån hets om hur man ska se ut. Skönhet för oss handlar om en sund inställning, till livet och till sig själv. Alla är vi vackra, även om man ibland inte känner sig så. Personer med smittande skratt är vackra. Ett välskött hår är otroligt fint, oavsett färg eller längd. Men hår som är så där lyckligt busigt rufsigt är också fantastiskt. Fräknar, mörka ögonfransar eller ljusa solblekta. Buskiga ögonbryn, eller tunna fjuniga. Rosig hy, eller chokladigt mörk. Det finns så många sätt att vara vacker på.

Skandinaver är kända för att vara långa, blonda och sunda. Och anses ofta vara svala skönheter. Både männen och kvinnorna. Vi är nyfikna på vad det råder för skönhetsideal i de länder ni bor. Vem hyllas som skönhetsikon hos er? Och anses ni vara exotiska i era nya hemländer?

5 kommentarer:

Lina sa...

Äsch jag anses vara lite exotisk i Sverige jag. Bruna ögon, brunt hår och brukar uppfattas som hmmm inte svensk i alla fall och speciellt inte i utlandet. Där är det ingen som tror mig.
En kompis sa en gång att jag smälter in som inhemsk befolkning i större delen av världen....

Anonym sa...

Lina: Det där du säger om att smälta in över allt påminner mig om en av karaktärerna i en bok jag läser nu. Det är precis samma sak med henne, medans huvudpersonen inte smälter in någonstans, t o m i hennes hemland tror folk att hon är turist. Själv ser jag inte heller särskilt skandinavisk ut (vilket jag heller inte är helt och hållet, så det är väl på sin plats). :)

Mi sa...

Jag har nog faktiskt bara en vän som passar skandinav-mallen perfekt, lång och ståtlig med rågblont hår ner till rumpan ;) Hon är finne dock. De flesta av mina vänner är faktiskt snarare "världsliga" i sitt utseende än svenska.. hm..

Anonym sa...

Maria: Om du, karin och jag valde ut några egenskaper från oss själva var, så skulle vi kunna skapa den perfekta skadinaven :'D

Ni får stå för längd, du för det ljusa håret, jag för det långa osv. :)

Mi sa...

El: Mix-Max IRL! Loves it! :D