tisdag, mars 3

Naturens skattkammare

Jag brukar vara duktig på att smörja in mig när jag är ute i solen mycket. Ett resultat av min mammas tjat under min uppväxt gör att jag hellre smörjer in mig med hög solskyddsfaktor och väntar lite längre på min bränna. Ibland går jag dock emot min mammas goda råd för att bli brun lite snabbare, självklart har det då slutat med en hy som på kvällen känns som tidningspapper och som kan jämföras med en kokt kräfta. Vid dessa tillfällen har Aloe Vera ofta varit min räddning. Det finns mängder av plantage i Sydafrika och det sägs att Afrika är ett av ställena där Aloe Vera-plantan först upptäcktes.

(Aloe Vera-plantan är känd för att ge skönhet, sundhet och vitalitet)

Som dom flesta vet så har Aloe Vera en lång historia av medicinskt läkande, en planta som är fylld med vitaminer och mineraler, och som lindrar en uppsjö av smärtor, som magskatarr, sår, acne, stresshud och eksem. Så funkar det perfekt som en avkylning för en solbränd hy. Även om jag smörjt in mig duktigt under dagen så brukar jag ändå använda en Aloe Vera-kräm på kvällen efter långa soldagar eftersom den är återfuktande och ökar hudens syreupptagning. Det finns 100-tal olika Aloe Vera-arter, så det kan ta ett tag innan man hittar rätt krämer, testa dig fram. Jag brukar använda mig av apotekets VERA by CCS-serie som funkar bra för just min hy, och när jag gjort misstaget att vilja få en bränna lite för snabbt för mitt eget bästa så är det den mest klockrena produkten hemma i hyllan.

(Lions Head i Kapstaden)

Inga kommentarer: