fredag, mars 6

Sol på västkusten

Visst, Göteborg kanske inte är staden man direkt associerar till gassande sol och brännande hud, men på sommaren är det minsann (oftast) andra bullar här på västkusten. Göteborgare är, som de flesta svenskar, ett soltörstigt släkte. Så fort solen börjar visa upp sig en kvart om dagen i april springer alla ut för att ta eftermiddagskoppen i solen, och uteserveringarna längs Avenyn och Vasastaden blir fort fullsmockade, precis som alla gräsplättar i hela stan. Själv brukar jag försöka åka till landstället så fort det vankas sommar, för salta bad och mjuka klippor. Även om det känns långt tills dess att solen börjar titta fram står det lite solrelaterade krämer i mitt badrumsskåp:

- Spf15 för kroppen i härlig gelekonsistens, från Clinique
- Brun utan sol från ACO, som faktiskt inte luktar så farligt “busigt”, med lätt skimmereffekt
- Ansiktskräm med spf15, också den från Clinique, en riktig favorit
- En, antagligen livsfarlig, burk med tanning gel inköpt i Grekland

3 kommentarer:

Anonym sa...

åh, hur är den solkrämen för ansiktet från clinique? jag har aldrig hittat nån som funkar, alla är för feta osv.

Mi sa...

Jag tycker att den är bra! Den är oljefri, så den blir inte så fet. Jag brukar ha den när jag är på solsemester men ändå går på stan, då vill man ju inte se ut som ett smörpaket i fejan. På beachen när man ändå badar och är sandig kör jag lite fetar och högre spf ibland :)

Det är btw samma kräm som Karin har, fast min är svagare. Den klassas inte egentligen som färgad dagkräm, men är lite nyanserad ändå.

Anonym sa...

oki tack så mycket! den låter ju som ett bra alternativ som jag definitivt ska ha i åtanke när det närmar sig sommaren. tack för ditt utförliga svar!