onsdag, mars 25

相望 East meets west

I går kom min kinesiskalärare hit för en lektion. Tänk er en helt vanlig trettioårig tjej med page och normal hy. Hon tar en titt på mig och börjar berätta om sin “feichang feichang hao” (riktigt bra) nya ansiktsmask:

“Jag hade också mycket finnar innan (ni förstår säkert vart detta är på väg…), men varje kväll tog jag bara helt vanlig yoghurt (med lite socker i…) som jag smetade över ansiktet och lät sitta i 10 minuter. Efter några dagar var mina finnar helt borta. Det borde du verkligen prova”. Underbar kulturkrock och ofta är de just utseende-relaterade. Kanske hade jag tur i jämförelse med en manlig vän, som första dagen på kontoret efter semestern fick höra “vad tjock du är…” av en kollega. Då tar jag nog ändå hellre lite skönhetstips.

(Konstnären Nie Jian Bing om hur olika ideal från öst och väst möts.)

Som ni säkert fattar är det inte illa menat på något sätt, utan kineser har bara ett mer rättfram sätt (även om det kan kännas rent av fräckt ibland). Att vara tjock är t ex inte som i västerländsk kultur något fult, utan visar att man har råd att äta, så kanske var det t o m en komplimang. (Fast bland unga kosmopolitiska tjejer i Shanghai med stadig inkomst är det så klart att vara sjukt smal som gäller nuförtiden, precis som i våra förvrängda huvuden.)

Hmm. Ska nog prova den där yoghurtmasken ändå.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, så roligt att läsa om. Påminner mig om när jag bodde hos en arabisk familj på en liten ö i indiska oceanen och mamman en dag tittade på mig med och glatt sa "fantastiskt! dina höfter är rätt breda trots allt, du kommer bli en bra fru om vi bara kan lära dig att dansa"...

Marie sa...

Hahahaha, vad ballt!
jag hade nog blivit glad ifall nån berättade om sitt dundertips för mig istället för att i tysthet störa sig på mina kvisslor :D

Anonym sa...

El: HAHA FY FAN VAD HÄRLIGT.

Helena sa...

Visst är det ändå lite skönt med rättframhet! Det måste man vänja sig vid här eller typ hela tiden bli förnärmad.