måndag, mars 23

Doftens krafter

Jag har suttit som ett kryss ett bra tag nu och försökt komma på ett svar till Ellens fråga om den ultimata skönhetsprodukten, googlat och frågat mina vänner om tips. Min icke uppfinningsrika hjärna tänker att allt finns ju redan, men om det vore fallet så skulle det aldrig komma nånting nytt. En roll on-solkyddsfaktor kanske vore nånting, fast kanske skulle den vara för stor och klumpig att släpa med. Jag vill ha nånting litet, men som räcker länge, gärna en schyst stylad flaska med en varm färg, form och färg gör det lite roligare att inhandla. Det finns redan en enorm mängd produkter som har två i ett, eller till och med tre i ett, det gillar jag, om det funkar.

I filmen Perfume skapar Jean-Baptiste Grenouille den perfekta doften, det vore kul att skapa; en doft som alla vill ha, en doft som avspeglar skönhet i all dess form. Jag skulle inte gå så långt som i filmen med mitt skapande, men idén av att leka med luktsinnet och skapa nånting nytt är lockande. Parfymer är inte så nytänkande, men hur mycket lukten styr människan är ganska intressant, vi lockas, eggas och förlamas av en så enkel och vardaglig sak som doft. Om man då bortser ifrån att alla uppfattar doft olika så vore det väl ganska häftigt att skapa den perfekta parfymen?

Inga kommentarer: