lördag, mars 21

Ba Yan Ka La – skönhet au naturel

Apropå inbjudande ekologiska produkter och naturmedel. Traditionell kinesisk medicin är, som jag tidigare skrivit, väldigt populärt här. På marknaderna och i små örtbutiker kan man köpa alla möjliga skumma bär, nötter och torkade plantor som, blandade i olika konkokter, tar hand om din hälsa och gör dig förevigt ung. Säkert helt sant, men det kryper i hela mig när jag tänker på att stoppa i mig en svart slemmig svamp eller applicera något okänt pulver på min stackars hy.

Ändå finns det något lockande i att använda naturens skafferi (oooofff – vilket härligt smörigt uttryck…). Behöver vi det som en motpol till det stressade storstadslivet kanske? Jag har funnit min tillflyktsort i Ba Yan Ka La. På en supermysig, fräsch, renoverad gård med en inbjudande doft i butiken, shoppar desperate housewives och kinesiska “you qians” designade, väldoftande produkter med naturliga ingredienser som kinesiskt mullbär, lakrits och det hyllade undermedlet Gou Qi Zi (gojibär). Det känns långt från den smutsiga gatumarknaden och klibbiga massmarknadsställen som Body Shop. Referenser till källvatten från 6000 meters höjd i Tibet och ord som harmoni och balans får mig att bli knäsvag och plocka till mig en extra lotion. Någon som känner igen sig?

När jag är på väg hem vaknar jag upp ur mitt rus. Är jag ett offer för förförisk presentation och glansiga förpackningar? Vore det inte ändå bättre att använda produkten au naturel? Jag smiter in på gatumarknaden och köper ett paket Gou Qi Zi – tanken på dem känns ändå inte så motbjudande. Med både härliga kroppsprodukter och ett örtte på Gou Qi Zi kommer väl ändå min kropp bli rena hälsotemplet?

Örtte på Gou Qi Zi:
Värm vatten och häll i 6-15 gram Gou Qi Zi. Låt puttra i ca 10 minuter och njut av den lätt söta smaken och en hälsokick av betakarotin, vitamin C, B1 och B2 och andra godsaker.

Gojibär är också gott att ätas som snack, blandat med nötter eller så kan man blanda den i frukostmüslin (usch vad präktigt det låter, men faktiskt inte så dumt). Någon av er som äter gojibär och har något tips till mig?

2 kommentarer:

Mi sa...

Du, jag tror att jag hade gått bananas om jag kommit in i den butiken ;)

Har inte provat goji (än), men det låter verkligen som något superbra :)

Karin sa...

jag hade en kinesisk kollega ett tag och har både druckit gojibärste och ätit dom "råa". smakar typ som russin, men lite syrligare. goda!