onsdag, maj 6

Den ena är den andra lik

Jag var inne på en ny Sephora-butik i går och blev glatt överraskad när jag spottade FACE Stockholm-produkter. Nooooooot. Detta vet säkert alla ni skönhetsexperter redan, men jag suckade högt när jag insåg att det var Sephoras eget märke som såg i princip helt identiskt ut. Första gången jag ser detta hos ett västerländskt märke.

Annars är den kinesiska marknaden full av “nästan riktiga” hudvårdsprodukter. L’Occitane, som en av mina vänner jobbar för, är en favorit hos kineserna som har råkat riktigt illa ut. De har minst två copycat-märken: Occitown och Camenae som har snyltat in sig på drömmen om underbar natur och europeisk kvalitet och säljer så gott som identiska produkter i shoppar som liknar originalet, till lägre pris.

Kanske finns det de som inte ens vet vad som är original och kopia, eller inte ens bryr sig. Att kopiera är en grundpelare i kinesisk utbildning. Ordet “xue” i “xuexi” (det kinesiska ordet för att studera) betyder imitera, och studenter har alltid imiterat sina mästare i sina egna skapelser. För mästaren ansågs det en ära om imitiationen var lik originalet. Och därför är kopiering av idéer som inte är ens egna inget fult utan snarare något naturligt i Kina. Uppenbarligen också på hudvårdsområdet, för de två copycat-märkena här är väl etablerade och säljs i centrala Shanghai.

I västvärlden har vi ju helt andra värderingar och varumärkeslagar som skyddar originalprodukten. Vad tycker ni om “nästan riktiga” hudvårdsprodukter?

(L’Occitanes underbara handkräm ingen kopia i världen kan mäta sig med. Eller deras mumsiga verbena-produkter, som Mi redan nämnt. Så det så!)

(L’Occitane logga, produkter och shop)

(Occitown logga, produkter och shop)

(Camenae logga, produkter och shop)

6 kommentarer:

annahita sa...

haha, men jösses vilka skamlösa stölder! har inte l'occitane skickat advokater på marodörerna?

Karin sa...

occitown är ju nästintill indentisk, shit! jag håller med annahita, vad säger l'occitane?

"face sthlm" på sephora har jag också sett och reagerat på. undrar om det är en medveten imitering dock.

Lin sa...

Folk vet om vad de köper, vill man ha en riktig LV väska så köper man en oberoende om det finns identiska kopior för en tiondel av priset. De som köper kopior kommer ändå aldrig att köpa de riktiga märken så företagen tappar ju inte några kunder till piraterna.

Anonym sa...

Jag skulle inte ha några som helst problem att köpa fejkade skönhetssaker. Visst finns det viss koppling mellan pris och kvalitet, men men den är inte absolut. Fastnar jag för en produkt är den min, fejk eller ej.

Mi sa...

Anonym: jag förstår att man vill ha en grej om man verkligen gillar den, fejk eller ej - det tråkiga är ju bara att man då stödjer the bad guys. Tycker jag.

Helena sa...

Visst är de sjukt lika L'Occitane. Tyvärr har inte Kina lagar som skyddar orginalet på samma sätt som vi, så det är inte säkert man kan stoppa de företag som kopierar.

Lin- håller helt med angående fejk och kopieprodukter här. Många köper också på internet på Taobao, så då kan det kanske också vara svårt att få info om original vs kopie-märke- om de ens bryr sig. Känns som att man skulle kunan skriva en uppsats om detta...