onsdag, maj 27

Take cover

Sommar i Shanghai, träden har slagit ut och uteserveringarna är fulla av soltörstande västerlänningar i djupt urringade linnen.

Kineserna då? Inne, inne, inne, eller maskerade i Darth Vader–skärm, paraply (tanken hade aldrig slagit mig innan jag kom till Shanghai, men ett vanligt paraply är faktiskt ett helt strålande skydd mot solen) och täckande tröja. Allt för att slippa minsta gnutta sol och förbli så vit i hyn som möjligt.

Överhuvudtaget ser man nästan aldrig några urringade tröjor springa förbi . Armhålan och bröstet ses som en intim del av kroppen (kanske ett skäl till att man inte rakar armhålorna?) och man håller dem helst för sig själv. Att visa benen är å andra sidan inga problem och det är fritt fram för tighta kläder.

Våra traditioner verkar helt tvärtemot. Tidigare har vi ju haft samma inställning till solbränna som asiater, men urringningnar har väl varit modernt i flera hundra år (eller?) , medan det väl varit skandalöst att visa benen till långt in på 1900-talet?

(Den eviga stilikonen Marie Antoinette shows some skin)

(Traditionell kinesisk klädsel (qi pao) – täckt, täckt)

Här några moderna kinesiska tjejer. Stylish, but covered – upptill…

(Bilder från den kinesiska bloggen Streetaholic)

(Bilder från den kinesiska bloggen Stylites.net – en av världens 10 viktigaste modebloggar enligt H&M)

Vad tycker ni är intimt och inte?

4 kommentarer:

El sa...

Intressant och kul! För egen del tycker jag det kan vara fint med lite uringning, ibland. Och med kort kjol, ibland. Men inte båda på samma gång, och inte fööör mycket. Helst slipper jag också ta del av andras allt för djupa decoltage, eller ruskigt förkorta shorts...huh!

Och, jag skyddar nästan alltid decoltaget vid stark sol, för huden är så tunn där och blir lätt allt för brun och rynkig :S

Veronica sa...

För korta shorts är illa, såna som gör att skinkorna nästan syns. Eller urrigningar då huden som är nedanför brösten syns (den enda som lyckades med det var J.Lo i den där berömda klänningen men det skulle aldrig fungera utanför ett stort jippo eller en gala). Det är mina åsikter om andra.
Själv har jag svårt att visa för mycket dekolltage, jag känner mig genast vulgär och utelämnad om jag visar för mycket. Kjolar är oftast inte kortare än till knäna (jag känner mig ofta naken i kjol också ;-))

annahita sa...

åh, bra inlägg! jag tycker att övre delen av låren känns på gränsen alltså, och även för mycket av brösten. resten funkar, ehe.

Helena sa...

Visst känns åttiotalets wonderbra långt borta? Precis som ni tror jag inte att jag skulle vilja visa för mycket "klyfta" just nu (inte en option för mig i vilket fall, suck!) - tycker det är snyggare med båtringning och en mini kjol (även om mini för mig innebär mitt på låren och inte en cm kortare- kanske mer midi i H&Ms/Topshops ögon?). Inte särskilt vågad alltså.

Nu ska jag posta kontakt info till Vickie i kommentaren till mitt förra inlägg!