söndag, maj 31

Shanghai to-go

Tre månader med Crossover Cosmetics. Går det att summera? Jag har lagt märke till tusen saker om Shanghaineser som jag inte tänkt på förut och lärt mig saker om spanjorer, sydafrikaner, New York-bor (för de är väl ett eget folk?) och t.o.m ett och annat om svenska värderingar. Tack El och Mi för sminkskolan – jag följer självklart med till El Mika för att få fler tips.

Hur var det nu då i Shanghai? Individualism är allt. Precis som hos oss beror stilen så klart på vilken grupp man tillhör, men över lag har kinesiska tjejer en mer utstuderat “girlie”-look. Västerländska märkeskläder (äkta eller inte?) ger dig hög status, å andra sidan är det traditionellt kinesiska aldrig långt borta i garderoben i en regnbågsparad av utsmyckade qipao inspirerade kläder.

Ett tydligt skönhetsideal för alla. Ska vi kanske kalla henne den euro-asiatiska skönheten? Å andra sidan är det traditionellt kinesisk vit porslinshy som gäller. På dagen naturligt “cute”, men ändå en sprakande nattfjäril på kvällen.

Hur blir du hälsosam och vacker? Genom att äta goji-bär och dricka kopp efter kopp av te. Med plastikkirurgi eller högteknologiska produkter och hundra år gamla TCM huskurer. Genom gymbesök och Tai ji quan. Med pedikyr eller fotmassage. Utsidan reflekterar insidan.

Ideal och metoder är ibland annorlunda än våra. Drivkraften är densamma; skönhet, hälsa och självförtroende vill vi väl alla ha? Västerländska märken och värderingar har översvämmat Kina, men visst känns det som att vi också blir mer och mer nyfikna på den kinesiska kulturen och holistiska sätt att se på hälsa och skönhet? Allt är inte knäppt – kan vi inspireras av varandra?

Ett besök i Kina lämnar ingen oberörd. Jag kan rekommendera ett långhelgs-äventyr, som kommer ge en hel värld av intryck att inspireras av när du kommer hem. Kanske ses vi på Shanghais gator framöver?

Sommartoppen:

1. Ekologisk, naturlig hårinpackning hos Stephen på the Portman Salon. Ägg, banan (mot torrt och skadat hår) och lime (som ger glans, glans, glans). Misstänker att alla Shanghainesiskor med det vackra, tjocka, blanka håret runt omkring mig har varit där. Must try it!
2. Natuvive Aquamineral Eye Gel. Bara fukt, fukt fukt. Passar sommaren perfekt – inget anti-rynk/puff eller annat trams.
3. Ny livsstil – en 20 minuters nap mitt på dagen ger mig ny energi.
4. Gojibär i väskan för ett litet eftermiddags-mellis. (OK, jag ska sluta tjata om dem snart..)
5. Solparaply for svalka i vår 31-gradiga hetta.

Och en sista då...

Vickie-skor, som kostar som två drinkar, men som håller humöret uppe betydligt längre... På allmän begäran: se kommentaren för e-mailadress till detta style-on-a-budget sko-mecka.

Inga kommentarer: