lördag, februari 28

Hair

Jag är väl också en tråkis när det gäller håret, men jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt: jag trivs grymt bra med min frisyr! Mitt hår är långt, tjockt och ofta lite smålockigt och jag låter det helt enkelt vara så. Jag borstar håret med min MUJI-borste bara precis innan jag tvättar det, annars kammar jag på sin höjd luggen. Jag äger inte ens en hårtork, utan låter håret självtorka efter tvätt så att självfallet blir som finast. Försöker jag borsta det blir det bara fluffigt och fulplatt. Den enda gången jag fixar extra med håret är när jag ska gå på finkalas – då får Maria gå loss med plattången. Vilken skillnad med silkigt, glansigt och platt hår!

El Corte Inglés körde en rearäd på hårvård från Korres i helgen, och eftersom jag behövde köpa ett nytt schampo passade jag på. Jag valde Aloe and Soapwort Neutral-pH Schampoo for frequent use som är ett väldigt milt schampo för dagligt bruk. Nu tvättar jag inte håret varje dag, men Madrids torra klimat gör min hårbotten torr och då passar ett mildare schampo perfekt. Av precis samma anledning minimerar jag tiden i duschen och kör därför ett leave in-balsam från Kiehl’s efteråt. Då och då använder jag min Wella SP Hydro Mask för torrt hår för extra glans och mjukhet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag klippte mig hos en ny frisör i veckan och tog då upp mitt problem med torr hårbotten. Det första han frågade mig var hur ofta jag fönar håret torrt och när jag svarade 2 gånger i månaden - max 4 så suckade han nästan. Jag har lärt mig att föning torkar ut men han menade på det att håret är till för att hålla inne fukt, speciellt om man har tjockt hår så torkar hårbotten väldigt långsamt och den långvariga fukten skulle alltså kunna göra den ännu torrare. Jag vet inte om det stämmer men eftersom jag äger en hårtork ska jag testa att i alla fall föna hårbotten med den när jag tvättat håret för att se om det blir någon skillnad. Är dock lite skeptisk men på nåt sätt kan jag ju känna att det ligger någonting i det han säger...

Mi sa...

Jag tror nog också att det kan ligga nåt i det där med att torka hårbottnen.. Har dessutom hört det från andra också :)

Karin sa...

anonym & maria: det stämmer alldeles säkert! precis som att det inte är bra att gå ut med blött/fuktigt hår på vintern eller sätta upp det när det inte har torkat än. men tror jag väntar till nästa vinter ändå, om jag köper en hårtork. haha... =)