onsdag, februari 25

Oljemassage

Jag räknar mig själv till den skara som sällan har några större problem med huden. Istället hade jag mina problem i puberteten, och jag är glad över att dom tog slut i och med den. Visst, jag får enstaka finnar i samband med PMS, men det orkar jag inte bry mig om. De senaste veckorna har jag däremot fått en viss fascination över porer och pormaskar, och har därför börjat prova på en metod jag läst om på bland annat Pret-ty – oljemassage. Det går ut på att med olja i händerna, exempelvis mandelolja eller jojobaolja, masserar med cirkulerande rörelser på de ställen i ansiktet som man besväras av pormaskar. Oljan öppnar upp porerna, och har man riktig “tur” följer pormaskarna med av bara farten, utan att man behöver klämma eller peta.

Utöver att minska porernas storlek bidrar oljemassage även till att huden blir mer elastiskt, och själv upplever jag det som att den blir renare och klarare. Jag har inte kört med metoden tillräckligt länge för att kunna uttala mig om mina porers storlek, men bra känns det! Eftersom oljan även löser smink, så brukar jag göra oljemassage utan att tvätta ansiktet först, utan istället tvätta av olja och sminkrester med min vanliga ansiktstvätt efter att jag masserat färdigt.

Trots att jag inte har några större hudproblem (förutom att jag bränner mig lätt på sommaren) så tycker jag det är intressant med hudvård, och har börjat läsa mer och mer det senaste. Kanske oljemassage kan vara något att prova för dig El, eftersom det rensar porerna och kanske på så sätt får väck lite av det som irriterar din hud?

6 kommentarer:

Karin sa...

jag har också varit inne på det här med oljemassage och -rengöring, men har inte hittat jojobaolja än. vilken olja använder du, mi? varje morgon och kväll eller bara då och då?

Mi sa...

Du kanske kan hitta det i botten på El Corte? :) Eller i hälsokostaffär? Jag kör Precleanse från Dermalogica, inte ren olja men principen är densamma.. Bara på kvällen, hittills! :D

Marie sa...

Oljemassage kan vara skitbra, men man får se upp lite med vilken olja man använder. Jag masserade med mandelolja, och trots att jag tvättade bort den sen gav det mig kosmetikaakne... Jag brukar läsa på www.shenet.se och om någon olja har kosmetikaakne som möjlig biverkning så undviker jag den. Iofs tror jag att jag är mer benägen till igentäppta porer, men jag ville ändå dela med mig!
Och just jojobaolja är lite speciell och ska helst inte användas i större mängder på huden. Den kan också lätt fylla upp porerna, trots att den är fenomenal på fet hy med stora porer i små mängder!

Karin sa...

marie, tack för tipsen! viktiga saker att tänka på, absolut.

du som verkar insatt, vad tror du funkar bra på torr och känslig hud som ändå får finnar/pormaskar? olivolja? jojoba- och ricinolja? solrosolja? tistelolja? eller så köper jag en "riktig" olja från t ex MAC. känner mig lite förvirrad av alla oljor out there!

Marie sa...

Karin: Kul att du frågar mig :) Jag blev helt eld och lågor när jag började sätta mig in i det här med vegetabiliska oljor till hudvården. Sen fick jag kosmetikaakne... Haha, ibland borde man ge sig in på saker lite nyktrare. Stor förvirring kan råda! Jag som också lätt får täppta porer och finnar skulle avråda från olivolja. Tistelolja tror jag är lite förr torr och lättabsorberad för ändamålet. Solrosolja tror jag är bra! Ricinolja är alltid bra att kombinera med när man ska rengöra, prova typ 10-20%.
Jojobaolja kan du absolut prova att använda, men inte så flödigt som vid massage. Smörj in ett par droppar innan den vanliga ansiktskrämen, eller istället för den! Lycka till! :)

Karin sa...

marie: tack för fina tips! det redde ut en hel del. jag kör med solros- och ricinolja och ser hur det funkar, måste bara vänta på lönen så jag kan införskaffa dem. hoppas fejan mår bättre... ;)