fredag, februari 27

Shop till you drop, del II

Fortsättning från del I. Mina bästa tips om man vill spara pengar när man shoppar i New York är att antingen åka ner till Century 21 som ligger brevid Ground Zero. Här hittar du de flesta designerplagg och accessoarer till rabatterade priser. Mellan 50-70 procent rabatt är inte ovanligt för säsongens kollektioner. Men det gäller att du är morgonpigg, varuhuset öppnar tidigt och de bästa plaggen försvinner fort. Annars är mitt tips att ta bussen eller hyra en bil ut till Woodbury Commons Outlet som ligger cirka 30 minuter utanför New York. Jag är i vanliga fall ingen outlet-fantast men jag måste säga att utbudet här är fantastiskt och priserna skrattretande låga. De butiker som finns är bl a Jimmy Choo, Fendi, Miu Miu, Bottega Veneta och Prada. Om du har tid är ett besök ett måste!

(Woodbury Commons utanför New York)

Sedan finns såklart dessa fantastiska sample sales som Helena från Shanghai efterfrågade, där man kan köpa t ex säsongens Stella McCartney eller Armani till 75-90 procent rabatt. Ofta pågår dessa ofta bara under någon dag eller två, och precis som för Century 21 gäller det att vara i tid; de bästa plaggen försvinner fort.

Var hittar man då den bästa shoppingen? Personligen älskar jag att ströva ner genom Meatpacking där jag snabbt går in på Jeffreys, Alexander McQueen, Yigual Yazurel, Scoop och Helmut Lang innan jag kilar vidare ner mot West Village. På vägen stannar jag till och tittar in i Christian Lauboutins skyltfönster och sedan går jag vidare ner till Bleeker Street där jag köper t-shirts och linnen från James Perse. Efter det bär det av till Marc Jacobs och Intermix och sen letar jag mig vidare till de intressanta små butikerna som ligger däromkring. Jag avslutar förhoppningsvis en lyckad shoppingrunda med en cup cake från “Sex and the city”-populära Magnolia Bakery. Det är om kön utanför inte är för lång vill säga!

(Bleeker Street)

(Magnolia Bakery på Bleeker Street)

Inga kommentarer: