tisdag, mars 10

Chabulous

Chai, Earl grey, Rooibos, Oolong cha, MuoLi hua, Lu cha. Te verkar vara in fashion överallt, men kommer enligt kineserna från Kina (ordet chai är t.ex. en variant på det kinesiska ordet för te: cha) och är ett allround-medel för att hålla sig frisk, snygg och för att få kroppen i balans. De flesta kineser har inte råd att bli sjuka och är därför extremt noga med att hålla sig i form och man släpar runt på sin termos full med teblad som återanvänds gång på gång och dricker säkert en hel kanna te per dag. Själv är jag omodernt nog helt beroende av min prrrecioussss caffe latte, men har nu även blivit vän med några kinesiska teer.

Grönt te (ojäst te) är fullt med vitamin C, kan hålla dig ung riktigt länge och också förebygga cancer. Man dricker det till maten istället för annan dryck, sippar ur sin termos under dagen, tar en grönt te-latte på Starbucks och äter sliskigt söt grönt te-glass. Tydligen är det också ett riktigt undermedel mot rynkor och många kinesiska tjejer sköljer ansiktet med kallt grönt te på kvällen. Det kan också användas för att “pigga upp” hyn runt ögonen genom att lägga bomullstussar indränkta i grönt te över ögonen i ett par minuter. Jag och alla andra lata kan istället ta en tur till ett apotek eller hudvårdsdisk och köpa en av dussintals olika krämer laddade med grönt te och hoppas på samma effekt.

Oolong te (halvjäst te) innehåller bara hälften så mycket koffein som grönt te men fortfarande ganska mycket härliga antioxidanter. Fukt till hyn i massor och man både dricker och sköljer ansiktet med det (vissa blandar med honung, men jag vet inte vad mina porer skulle säga om det). Och det anses också kunna jaga bort förkylning, förebygga högt blodtryck och få dig att gå ner i vikt (inga problem, jag tar gärna allt det där).

Kinesiskt te skall vara svagt – det ser ut som varmt vatten och dricks med tebladen i (lite läskigt tycker jag fortfarande och riktigt fult när det sätter sig i tänderna). Så här gör du det perfekta gröna teet:

1. Lägg 3 g teblad i en kopp
2. Fyll på med 80-gradigt vatten (alltså inte kokande), låt dra utan lock
3. Drick efter 2-3 minuter

Och för en underbar kopp Oolong te:

1. Lägg 10 g teblad i en tekanna.
2. Häll på vatten som precis kokat upp, låt dra med locket på i 1-2 minuter.
3. Häll i en kopp och njut.

För att bli glad en riktigt seg eftermiddag i mars rekommenderar jag annars en kopp jasminblomste: stäng ögonen och känn harmonin stiga i takt med att doften sprider sig i rummet och blomman slår ut i koppen.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag älskar grönt te och dricker flera koppar om dagen. Tror det har hållit mig frisk bl a, men jag kanske borde testa lite grönt te som ansiktsvatten också?
Har läst att man kan använda sina använda kylskåpskalla använda tepåsar för att motverka puffiga ögon. Låter enkelt!

Anonym sa...

Definitivt prova teet som ansiktsvatten. Mina kinesiska väninnor menar att det är "feichang hao" - det bästa skönhetstipset. Påsar är nog en enklare variant än bomullstussar- ska prova det. Tack för tipset.