torsdag, mars 26

Friserad

Nu har jag bara en vecka kvar i Kapstaden innan det är dax att möta våren för en kort stund i Svea Rike. Men en löning i fickan tyckte jag det var dax för att unna mig lite innan jag åker hem. Det blev en frisering på Pink 23. Jag ger det högre betyg än Scar, egentligen i den enda bemärkelsen att det är mindre och personligt, som ni vet vid det här laget så gillar jag personlighet och soul framför hippa inneställen. Jag gjorde slingor, färgade underhåret och toppade min slitna friss. Jag blev helnöjd.

Pink 23 får man ligga i såna här bekväma fåtöljer och avnjuta sin skalpmassage. Idag tog jag och kostade på mig en treatment också, så det blev en lång och skön massagestund för mig, som till och med innebar nacke och axlar. Jag var mäkta imponerad och ville ligga kvar i fotöljen hela dagen. Nedanför ser ni min frisör Lilieen till vänster och “hjälpredan” till höger. I Sydafrika är det egentligen assistenten som gör allt jobb men som tjänar minst. Den personen är nästan alltid svart eller färgad, en av Kapstadens många synliga orättvisor.

Att färga underhåret kanske är lite passé, men eftersom jag bara skulle toppa håret så tyckte jag det vore kul men någon slags förändring så det syns att man fixat sig lite. Så det blev blonda slingor och brunt underhår. Jag var länge inne på att färga hela håret brut, men kom tillsammans med Lilieen fram till att “blonds have more fun”, sen gillar jag blont på sommaren.

Självklart gick jag inte därifrån tomhänt, utan det slank ner en behandling speciellt för blont sommarhår, en hårspray och en ny Dust it, allt från Schwarzkopf. Hela kalaset blev alltså, en klippning, slingor, färgning, tre produkter, skalpmassage och behandling, allt detta för en nätt summa på 1.190 rand vilket motsvarar ca 1000 spänn med dagens dåliga kurs. För att jag spenderade så mycket pengar fick jag dessutom en valfri produkt från deras egna Pink 23-serie, jag valde en Matt clay, så all in all blev det ett perfekt frisörbesök.

1 kommentar:

Marie sa...

Så himla roligt att se ditt frisörbesök i Kapstaden! Håret blev jättesnyggt!
Men det är ju inte utan att man blir lite förgrymmad över förutsättningarna för svarta att skaffa fina jobb...