tisdag, mars 17

Pilates är det nya svarta

El rapporterade för ett tag sedan om pilates i Göteborg vilket fick mig att tänka på den rådande pilatestrenden här i Madrid. Pilates är helt galet stort här – överallt ser jag lappar om olika kurser och det finns inte ett gym utan pilatesklasser. Jag tränar på ett ställe som heter Sogo Gym där pilatesklasser hålls sju gånger i veckan.

Pilates går ut på att träna alla muskler med fokus på andning, hållning och balans. Alla rörelser utförs på en matta eller med enkla redskap i ett lugnt och harmoniskt tempo. Vissa instruktörer använder sig av en stor boll eller ett gummiband, medan andra kör hela passet direkt på mattan. Alla sätt är lika effektiva!

Det finns många anledningar att prova på: man förbättar sin hållning, är bra om man har ont i ryggen, ger ökad smidighet och styrka i hela kroppen och stärker rygg och mage. Vid regelbunden träning ser pilates till att man verkar längre och slankare, och hela kroppsformen förändras i och med den ökade styrkan. Jag har provat på två gånger, och planerar att gå någon gång i veckan, för jag gillar det! Jag gillar träningsformen för att den är effektiv, avslappnande och rolig. Jag är också glad att pilates är lätt att utöva – även någon med noll koordination som jag klarar av det.

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag tycker pilates verkar rätt härligt, men jag har inte vågat testa främst eftersom jag inte är speciellt vig eller smidig. hur är det med det egentligen, måste man vara det? jag skulle känna mig jättedum om alla andra var det och jag inte är det.

Karin sa...

det är härligt, och jag var lika orolig som du innan jag testade på, för jag är ovigast i madrid, jag lovar. nästan inga övningar går ut på att man ska vara vig/smidig! det enda som kan kännas lite knepigt som nybörjare är andningen, och kanske att magmusklerna inte riktigt orkar med. you can do it!

Anonym sa...

tack så mycket för svaret! då kanske jag kan våga mig på att testa det så småningom :)