söndag, mars 29

¡Flamenco!

Jag har inte ens bott i Spanien ett halvår, så jag är egentligen inte rätt person att uttala mig om spanska skönhetsideal. Fast det kanske just är intressant att jag, som utlänning, ger min syn på saken. För mig är det kanske flamencodansösen (och Penélope då) som är den typiska spanska kvinnan: mörk, eldig och vild. Film och litteratur är nog det som har påverkat mig, men klichébilden späds på även här i Spanien. I varenda turistshop kan man köpa små dansösdockor i röda volangklänningar och förföriska blickar, och flamencoshower för rika amerikaner går av stapeln varje kväll. Men hur är det på riktigt? Ser alla kvinnor i flamencodansen ut som Madrid-baserade Belen Maya nedan?

Faktiskt finns den traditionella flamencostilen kvar och den lever i allra högsta grad. Vattenkammat svart hår i en knut, en röd ros vid örat och vippande ögonfransar. Men det finns också kvinnor i flamencokulturen som helt har tagit avstånd från den klassiska stilen och också spelar, sjunger och dansar på ett annat sätt. Blandningen är intressant, se bara på den här bilden av moderna sångerskan Mayte Martín tillsammans med en traditionellt klädd dansös.

När flamenco marknadsförs i utlandet är det nog den klassiska stilen som man förknippar med dansen. I februari ägde den årliga flamencofestivalen rum i New York, var du där, Jenny? Reklambilden nedan är verkligen ett typexempel på den spanska kvinnan, men även ett traditionellt land som Spanien utvecklas – nästa år är det kanske Mayte Martín som pryder flyern.

Inga kommentarer: