söndag, mars 15

Inspirerande böcker

Idag har jag tagit en skön promenad i vårvädret och passat på att hämta ut det paket med böcker som jag beställt. Solen tillät mig till och med att sätta mig på parkbänken utanför och snabbt bläddra igenom mina nya kompisar, med skön musik i hörlurarna. Är inte våren det bästa?! Hur som helst, dessa två klunsar till böcker var vad som väntade, och jag är redan mycket nöjd med mina köp.

Till vänster är det make up-boken Make Up Your Mind och till höger 100 Years of Fashion Illustration. Make Up Your Mind är skriven av NARS-grundaren och make up-artisten François Nars, och innehåller fantastiskt fina före- och efterbilder tillsammans med genomskinliga plastsidor som beskriver i detalj vad som lagts var. Det bästa med boken är att förebilderna är lika fina som efterbilderna, och i förorden berättar François om sin inställning till make up och kvinnans skönhet. Mycket sunda ord, och självklart fantastiska sminkningar.

100 Years of Fashion Illustration innehåller precis vad titeln berättar; alster från de största konstnärerna inom modeillustration de senaste 100 åren. Tidiga illustrationer från 40- och 50-talet är utsökta, och är roliga att jämföra med moderna illustrationer från bland annat svenska Liselotte Watkins.

2 kommentarer:

Karin sa...

åååh vilka fina böcker! nya böcker gör mig så himla glad, speciellt sådana där finingar! <3

Mi sa...

dom är så fiiiina! vissa illisar vill jag nästan cutta ut och rama in.. *hmm*