fredag, mars 13

Skönhetsikon: Penélope Cruz

Penélope Cruz – skådespelerskan som kanske är sinnebilden av den spanska kvinnan. Mörk, mystisk och med en hetta och utstrålning som lämnar få opåverkade. Otroligt vacker, oerhört begåvad och absolutely stunningly sexy. Jag gillar henne bäst i spansktalande filmer som t ex Volver och Abre los ojos, båda av regissören Pedro Almodóvar. Hon är också helt fantastiskt som den hysteriska exfrun i Vicky Cristina Barcelona, rollen hon vann en Oscar för. Om ungefär en vecka har Almodóvars nya film Los abrazos rotos premiär här i Spanien, där Penélope självklart spelar en framstående roll.

Penélope Cruz syns överallt just nu – på reklampelare, på tidningar, i tv-reklam – spanjorerna är otroligt stolta över hennes bedrifter. Faktum är att hon är älskad över hela världen av män såväl som kvinnor, och what’s not to love? Hon talar fyra språk flytande, är vegetarian och verkar vara en ödmjuk person: “You cannot live your life looking at yourself from someone else’s point of view”. Och så är hon ju så vacker, sa jag det? Jag vet inte vilka skönhetsknep hon kör med, men hon är säkert en dröm för make up-artister, titta bara på hennes ögonfransar! Men här finns gott om mörka skönheter – i Spanien är det snarare den svala nordiska stilen som El och Mi beskrev som är det som sticker ut. Jag, med mitt mörka hår och ljusa ögon, ser varken spansk eller svensk ut, kanske exotiskt på sitt sätt.

4 kommentarer:

Em sa...

baah! I looooooooooove her! vackraste kvinnan jag sett, no doubt! härligt att få ett inlägg om henne!

Karin sa...

jaaa, man ba *dööör*
:'D

Anonym sa...

det som är absolut mest slående med henne är hennes minspel och utstrålning. jag kan inte nämna en enda människa förutom penelope, som har en utstrålning som är så intensiv att man nästan kan ta på den. kanske är hon den enda i världen som ens HAR utstrålning.

Karin sa...

faktiskt, du har helt rätt. man blir helt förtrollad av den kvinnan!