torsdag, mars 12

You got the moves

I Kapstaden är det musikerna som jag skulle vilja nämna som stadens skönhetsideal. Som så många andra ställen har indiescenen slagit stort och snabbt här, det är stuprörsjeans, Converse-dojor, vintage, en schyst t-shirt och gärna en “precis kommit ur sängen”-look i frissen som gäller. Det gäller att utstråla “jag bryr mig inte” även fast det i dom flesta fall är den exakta motsatsen, i själva verket ligger det enorm omtanke bakom hur många klär sig. Visst så finns de afrikanska skönhetsidealen kvar på många ställen och det blir mer och mer uppmärksammat, designers försöker skapa en europeisk stil med inslag av Afrika. Men jag vill ändå påstå att musiken sätter stor prägel på skönhetsidealen här, jag har tidigare nämnt att Kapstaden attraherar människor i kreativa industrier, däribland många duktiga musiker som har plockat fram indiestilen, en stil som jag hoppas är här för att stanna.

(Howard Roark, ett före detta indieband som tog Kapstaden med storm)

(Patrick Skuce, musiker & modell. Före detta basist i indiebandet Howard Roark)

(Stuprörsjeans och Converse)

För att svara på Helenas fråga så är det absolut en blandning av skönhetsideal som kretsar i Kapstaden, beroende på i vilka områden man håller till, men musiker och deras stilar slår stort och människor plockar upp det snabbt, å andra sidan så har väl musiker och filmstjärnor egentligen alltid satt trender och präglat våra skönhetsideal?! Hur ser det ut i en så stor stad som New York?

1 kommentar:

Karin sa...

spanjorer är mer traditionella, men är det något som har slagit här är det conversen. var och varannan person på gatan kör på converse! (själv vet jag inte om jag kommer göra det igen, kanske räckte med mina lila jag hade när jag var 10.)