På tal om ytterligheter inom skönhet och skönhetsideal i det nya Kina. I vår har Barbie-huset kommit till Shanghai. Ett 6-våningars tempel ägnat åt denna plastic fantastic-ikon, lagom till 50-årsdagen. Redan i rulltrappan upp förstår man att Barbie nu också vill leka med vuxna tjejkompisar.Mot min vilja slås jag av hur snyggt och poppigt det känns. Klart dockorna har sin egen hall of fame (jag faller direkt för Christian Dior-Barbie och Anna Suis boho-Barbie) och små stjärnögda flickor kan välja mellan 100-tals outfits till sin favorit och en uppsjö rosa Barbie-souvenirer på hyllorna (det säljs en särskild Shanghai-Barbie; utformad efter samtal med 2000 shanghainesiska mammor och döttrar...), men med lite nya prints och blingiga accessoarer appealar man också till äldre tjejer – samma publik som fortfarande i vuxen ålder älskar Hello Kitty. Jag shoppar runt lite och det hela känns ändå lite intressant. Tills Aquas “come on Barbie let’s go party” börjar pumpa ut i högtalarna. Nä, just det, inte riktigt jag ändå.
Jag går förbi The Barbie Design Studio (gör din egen Barbie) och The Barbie Model/Photo Studio (lång, lång kö). Och som ni ser börjar det nu äntligen brännas...
Hmm. Mitt huvud snurrar. Plastik-operationshysteri, plastik-smink och nu detta. När resten av världen tänker ekologiskt och naturnära känns så rätt; är Kina på väg åt helt andra hållet? Vad är det som händer runt omkring mig? Jag får nog ta en strategisk paus och klara mina tankar. Och vad dyker lite lägligt upp då? Ett Barbie-café, så klart. Dags för en caffé latte och ett par Barbie-tryfflar. Mmm.

3 kommentarer:
Det är fascinerande och skrämmande på samma gång, även om jag gillar smink (hehe) så är det där ju en verklig uppmaning till att operera sig!
Spännande att se!
Oj. Fascinerande.
Min uppfattning är nog att vissa delar av Asien i rätt stor utsträckning eftersträvar ett, ja, plastigt ideal.
Ja,jag tror att de inte skräms av att det på samma sätt som vi eftersom allt de haft tillgång till i generationer är naturliga råvaror och high-tech känns därför nytt och åtråvärt. Kanske förknippar de det också med favoriterna; seriefigurer och Hello Kitty?
Skicka en kommentar